VSIA “Latvijas Koncerti” organizētā “Rudens kamermūzikas festivāla” ietvaros šī gada 16.oktobrī “Mazajā ģildē” būs klausāma koncertprogramma “Pastkartes no Kurzemes”. Amsterdamas Karaliskā “Concertgebouw” orķestra altu grupas koncertmeistare Santa Vižine, Leipcigas “Gewandhaus” orķestra kontrabasu grupas mūziķis Matīss Eisaks un Lielās mūzikas balvas laureāte, dinamiskā pianiste Agnese Egliņa satiekas Rīgā, lai vienotos kamermūzikas programmā, kuras kopsaucējs meklējams Kurzemē. Programmā – Pēteris Vasks “Sonāte kontrabasam”, Tālivaldis Ķeniņš “Partita breve” altam un klavierēm, Gundaris Pone “Grand duo funebre” altam un kontrabasam, Gundaris Pone “Pastkartes no Kurzemes” klavierēm.
Pētera Vaska skaņdarbu katalogā rodamas četras sonātes, un ir tikai likumsakarīgi, ka “Sonāte kontrabasam” ir vissenākā no tām, pašam komponistam apcerot saikni ar savu pirmo instrumentu, kas apgūts Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolā, Viļņas konservatorijā un vēlāk spēlēts arī vairākos orķestros. Tas ir komponista monologs, iespējams, pat saruna pašam ar sevi, tomēr te ļauts piedalīties arī klausītājiem.
Tālivaldi Ķeniņu mēdz dēvēt par Latvijas modernās mūzikas klasiķi vai klasiskās mūzikas modernistu, un šāds salīdzinājums nav nejaušs – komponista nošurakstos vienlīdz labi blakus gulstas gan neoklasicistiska formas skaidrība un baroka polifonijas meistarstiķi, gan modernu harmoniju švīkstoņa un koncertiski spoži solo tembri. Tas vērojams arī “Partita breve” altam un klavierēm, kur ieskanēsies arī komponistam tuvais alta tembrs. Partita pirmatskaņota Toronto universitātes Valtera zālē altistes Mārgo Bērtonas (Margot Burton) un pianistes Mērijas Nen Dutkas (Mary Nan Dutka) lasījumā.
1990. gadā Latvijas Radio 1. studijā tika ierakstīts Gundara Pones “Grand duo funebre” jeb “Lielais sēru duets” altam un čellam. Togad intervijā Latvijas Radio Pone atklāja: “Tas ir darbs, kuram ir tuvs sakars ar Latviju. Katrā ziņā – ar Ziemeļeiropu. Mans nolūks bija radīt tādu balsi, kas atbilstu šai Eiropas daļai. Tādēļ es izvēlējos divus tumšākos instrumentus, taču skaņas (šajā duetā) nebūt nav tumšas. Tumši instrumenti spēj arī ļoti gaišas skaņas dot. Grand duo ir sakars ar Latviju tajā nozīmē, ka es esmu nodarbojies ar sēru jeb nāves problemātiku – kā to dažādās (pasaules) vietās uztver? Mans nolūks nebija rakstīt sēru mūziku, bet gan (skaņās) uzrakstīt to, kā latvietis skatās uz lielajiem jautājumiem. Uz pašu pēdējo jautājumu. Grand duo ir mana atbilde uz to.”
Divus gadus pirms komponista Gundara Pones nāves top vēl viens atmiņu darbs, spožs zibsnis no bērnības dzimtajā Kurzemē – “Pastkartes no Kurzemes” klavierēm. Skaņdarba anotācijā komponists raksta: “Tās ir septiņas iedomātas muzikālas pastkartes, kuras no kādreiz slavenās Kurzemes hercogistes nosūtījuši septiņi 20. gadsimta komponisti: Arnolds Šēnbergs, Igors Stravinskis, Antons Vēberns, Bēla Bartoks, Čārlzs Aivzs, Džordžs Gēršvins un Moriss Ravels. Ir aboslūti neticami, ka jebkurš no šiem komponistiem būtu nokļuvis Latvijas pilsētiņās, bet šis apstāklis tikai vairoja manu interesi par to, kādas varētu būt šādas iespējas estētiskās sekas: kā būtu, ja būtu…
“Rudens kamermūzikas festivāla” ietvaros būs dzirdami dažādi koncerti:
11.oktobra vakarā Latvijas Universitātes Lielajā aulā koncertprogrammā “Sinfonietta Rīga. Bahs, Taveners, Makmilans” uzstāsies talantīgais melnbalto taustiņu pavēlnieks Reinis Zariņš un kamerorķestris “Sinfonietta Rīga”. Koncertprogrammā iekļauto komponistu skaņdarbus caurstrāvo padziļināta interese par garīgumu un tos vieno vēlme runāt par ticību, cerību un mīlestību. Koncertā skanēs Johana Sebastiāna Baha Koncerts reminorā BWV 1052, Džona Tavenera “Pratirùpa” un Džeimsa Makmilana “A Meditation on Iona”.
12. oktobrī “Dzintaru koncertzāles” Mazajā zālē programmā ”Divi Osokini. Haidns, Bēthovens, Ravels” uz skatuves tiksies divi virtuozi pianisti, tēvs un dēls – Sergejs un Andrejs Osokini, kuri vienlīdz labi izbauda gan solo muzicēšanu, gan saspēles prieku. Programmā Jozefa Haidna, Ludviga van Bēthovena, Morisa Ravela un Kloda Debisī skaņdarbi.
17.oktobrī “Dzintaru koncertzāles” Mazajā zālē “Rudens kamermūzikas festivālu” noslēgs emocijām bagāts un mīlestības pilns vokālās mūzikas koncerts. Lielās mūzikas balvas laureāte, dziedātāja Katrīna Paula Felsberga un leģendārais pianists Malkolms Martino koncertprogrammā savīs austriešu dziesmu ģēniju daiļradi un latviešu vokālās mūzikas klasiku. Klausītājus priecēs Riharda Štrausa, Franča Šūberta, Klāras Šūmanes, Hugo Volfa un Lūcijas Garūtas mūzika.
“Rudens kamermūzikas festivāla” patrons – komponists Pēteris Vasks.
Festivāls notiek ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu.
Biļetes ir iespējams iegādāties „Biļešu paradīze“ kasēs un internetā.
1 046 skatījumi