Sestdien, 5. oktobrī, plkst. 18.00 ar bezmaksas koncertvakaru Mākslas muzejā “Rīgas Birža” tiks atklāts nepieradinātās mūzikas festivāls “Skaņu mežs 2019”, kas šogad prezentē savu 17. izlaidumu.
Ievadkoncertā uzstāsies avant-folka grupa “Circuit Des Yeux”, minimālistiskais starpžanru mūzikas projekts “Subtle Degrees”, kā arī skotu dūdu spēlētājs Ervāns Keraveks (Erwan Keravec), kurš savu salīdzinoši reti sastopamo instrumentu tiecas integrēt akadēmiskā avangarda un brīvās improvizācijas laukos.
Ilona Meija, Jānis Semjonovs un Herta Hansena izpildīs krievu komponista Edisona Denisova (Эдисон Денисов) “Trio flautai, fagotam un klavierēm”, bet portugāļu komponists Kandido Lima (Candido Lima) atskaņos elektro-akustiskās autorkompozīcijas. Abi minētie priekšnesumi notiek starptautiskā projekta “Um-Scene” (“Unearthing the Music”) ietvaros – tas pēta eksperimentālās mūzikas vēsturi valstīs, kurās pagājušajā gadsimtā valdīja totalitārais režīms.
Pirms koncerta notiks diskusija par eksperimentālo mūziku Eiropas totalitārajos un autoritārajos režīmos pēc Otrā pasaules kara. Piedalās: muzikologs Boriss Avramecs (Борис Аврамец), mūzikas pētnieks Aleksandrs Pēlemans (Alexander Pehlemann), mūzikas žurnālisti Artēmijs Troickis (Артемий Троицкий), kurš darbojies “Playboy”, “Eho Moskvi”, “Radio Svoboda”, un Kriss Bons (Chris Bohn), kas, citu starpā, rakstījis mūzikas žurnāliem “New Musical Express” (NME) un “The Wire Magazine”. Diskusijas vadītājs ir žurnālists, dzejnieks Ilmārs Šlāpins.
Heilija Fora (Haley Fohr) ir dziesminiece un komponiste no Čikāgas, Ilinoisas (ASV), kura jau desmit gadus ir pazīstama ar savu projektu “Circuit Des Yeux”. Fora izceļas ar četru oktāvu balsi un īpašo 12 stīgu ģitāras spēli. 2016. gadā viņa izpelnījās vietu uz eksperimentālās mūzikas žurnāla “The Wire” vāka. Mākslinieces nesenākie darbi ir skaņu celiņš Čārlza Brianta mēmajai filmai “Salomé” (1923) un atzinīgi vērtētais 2017. gada albums “Reaching for Indigo”, ko publicēja izdevniecība “Drag City Records”. Pēdējie divi “Circuit Des Yeux” albumi mūzikas kritikas portālā “Pitchfork” tikuši novērtēti ar 8.0 un 8.2 – medijs arī pieskaita šo projektu nesenākajam mūzikas vilnim, kas folkmūzikas attīstību vērš eksperimentālā virzienā.
Kandido Lima (Candido Lima, 1939) ir portugāļu komponists, kurš studējis Lisabonas Nacionālajā konservatorijā un vēlāk rakstījis doktora disertāciju muzikālajā estētikā Sorbonnas Universitātē pie komponista Janna Ksenaka. 1978. gadā Lima kļuva par kompozīcijas profesoru Lisabonas Nacionālajā konservatorijā. Viņš ir apmeklējis starptautiskos kursus klavierspēlē, mūzikas analīzē un kompozīcijā pie Nadjas Bulanžē, Aloiza un Alfonsa Kontarski, Žerāra Fremī, Pusēra, Žilbēra Emī, Mišela Tabačnika un elektroniskās mūzikas kursus VII Parīzes Universitātē / Vinsennā, I, II Parīzes Universitātē / Panteonā-Sorbonnā, CEMAMu un IRCAM. Kandido Limas darbi ir būtisks ieskats Portugāles avangarda mūzikā, sevišķi periodā pēc Salazara diktatūras. “Skaņu mežā” tiks atskaņoti viņa darbi “Oceanos”, “Moment-Landscape”, “Etras” un “Optic Music”.
Maskavas Konservatoriju absolvējušais komponists Edisons Denisovs (Эдисон Денисов, 1929–1996) tika piedēvēts padomju sistēmai neērtajiem, “alternatīvajiem”, “antikolektīvisma”, “nonkonformisma” komponistiem. Viņš pētīja komponistus, kuru partitūras bija grūti iegūt PSRS, tostarp Māleru, Debisī, Bulēzu un Štokhauzenu. Edisons Denisovs veidoja rakstu sēriju, kur analizēja dažādas laikmetīgās kompozīcijas tehnikas, vienlaikus aktīvi eksperimentējot un mēģinot rast savu ceļu kā komponists. 1979. gadā Padomju Savienības Komponistu savienības 6. kongresā staļiniski noskaņotais Komponistu savienības vadītājs Tihons Hreņņikovs Denisovu un sešus citus komponistus denuncēja par viņu darbu nesankcionētu atskaņošanu padomju mūzikas festivālos Rietumos. Viņš raksturoja šo autoru – vēlāk ironiski dēvētu par “Hreņņikova septītnieku” – mūziku ar sekojošajiem vārdiem: “bezmērķīgi [..] trokšņaini dubļi, pretēji īstai muzikālai inovācijai”.
“Subtle Degrees” ir starpžanru mūzikas projekts no ASV; tā daiļrade raisa asociācijas ar laikmetīgo mūziku, minimālismu, avangarda džezu, tehniski sarežģītu metālu un pat sakrālo mūziku. Duetā ietilpst tenorsaksofonists, improvizētājs un laikmetīgās mūzikas interprets Treviss Laplānts (Travis Laplante) un Džeralds Klīvers (Gerald Cleaver), kurš tiek uzskatīts par vienu no vadošajiem bundziniekiem Ņujorkas frīdžeza scēnā. Dueta debijas albums “A Dance That Empties” sastāv no aptuveni 43 minūtes garas Trevisa Laplānta kompozīcijas, kurai Džeralds Klīvers radījis sitaminstrumentu aranžējumus. Tehniskā izpratnē tā ir īpaši prasīga kompozīcija, kas aicina izpildītājus pieskarties savu fizisko spēju robežām. Tajā pašā laikā “A Dance That Empties” ir saspringts, izteikti emocionāls, pat ekstātisks darbs.
Ervāns Keraveks (Erwan Keravec) ir Bretoņas dūdu spēlētājs, kurš šo retāk sastopamo instrumentu aktīvi tiecas integrēt laikmetīgās mūzikas un mūsdienu brīvās improvizācijas scēnās. Virkne mūsdienu komponistu – tostarp Heiners Gebelss, Volfgangs Miterers un Oskars Bianki – Keravekam ir veltījuši jaundarbus. Ervāns Keraveks nodibinājis dūdu spēlētāju kvartetu “Sonneurs” – arī tas ir veltīts mūsdienu komponistu darbu atskaņošanai. Brīvās improvizācijas laukā mūziķis darbojas gan kā solo improvizētājs, koncertos bieži vien spēlējot bez apskaņojuma un saspēlējoties ar katras koncerttelpas specifisko akustiku, pat staigājot starp klausītājiem, gan sadarbībā ar citiem autoriem, piemēram, agrāku “Skaņu meža” izlaidumu viesiem – saksofonistu Matsu Gustavsonu (duetā “LUFT”), ģitāristu Žuljēnu Deprē un vokālisti Odriju Čenu.
Ervāns Keraveks pārstāv “Skaņu meža” līdzkoordinētu novatoriskajai mūzikai un audiovizuālajai mākslai veltīto platformu “SHAPE”, ko atbalsta Eiropas Savienības programma “Radošā Eiropa” un Latvijas Republikas Kultūras ministrija.
Uz festivāla “Skaņu mežs 2019” atklāšanas koncertu Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA aicināts ikviens interesents! Ieeja pasākumā visa vakara garumā bez maksas.
2 910 skatījumi